KORG KROME - Gyorsteszt

2012.09.14. 20:01

No, kérem, kipróbáltam a KROME-ot! Tudtam, hogy tetszeni fog valamennyire, de azt nem gondoltam, hogy ennyire :)

Krome_640px.jpg

Először is, az előzetes képek alapján kicsit feljebb lőttem kategóriában... nagyobb, nehezebb, komolyabb eszköznek tűnt a képeken... a valóságban viszont kisebb, könnyebb, kompaktabb, kezes kis cucc... még jobban is tetszik, mintha valami súlyos darab lenne (legalábbis a 73 billentyűs változat, amit sikerült kipróbálni). Jó kis "szobahangszer" ez.

Első nekifutásra a boot nagyon hosszúnak tűnt. Ha színpadra visszük nem árt hozzá egy szünetmenets táp... velem megesett már koncerten, hogy egy pillanatnyi áramkimaradástól kikapcsolt a szintim... olyan rövid volt a kimaradás, hogy a gitárosok alapjainak idejük sem volt elhallgatni, mindenki szólt tovább, csak a szintimet kellett megvárnom míg újra összeállt... na, a KROME-nál ha ez megtörténik, akkor abban a számban már nem valószínű hogy játszani fogunk, de jó eséllyel a következő szám elejéről is lemaradunk mire kiválaszthatjuk a hangszínünket.

A kihelyezett gombokban és a kezelésben találtam egy-két újdonságot, de annyira logikus minden hogy szinte semmin nem kellett gondolkozni hogy mi mire való. A színes érintőkijelző pedig egyszerűen kifogástalan kezelhetőséget nyújt, ennek is köszönhető, hogy a hangszer nincsen gombok garmadával telepakolva. Na jó, a hangszereket ábrázoló színes képek egy kicsit felesleges fényűzésnek tűnnek, talán más infók jobb szolgálatot tennének helyette, bár végülis első körben nem volt hiányom mert még úgysem ismertem eléggé a hangszert, de később biztosan lennének olyan paraméterek, amiket szívesebben látnék ott. A csepp formájú kontrollerpotik nekem nem jöttek be. Az ember úgy tekeri a potikat, hogy sodorja mint ahogy a bajszot pederjük, de ezekkel a potikkal ezt nem lehet megtenni... kifejezetten lecsúszik róla az ember ujja ahogy elvezeti a csepp forma egyenes része. Jól érezhető hogy hol áll a poti, viszont kifejezetten nehéz szépen, fokozatosan megtekerni, még csúszik is a felülete. Azthiszem ez az egyetlen ami nem tetszett a kivitelezésben mégha újításnak szánták is. De amúgy emiatt nem mondanék le róla, csak símán kicserélném a potisapkákat és kész :D A potikhoz tartozó funkció, hogy a kijelző közepén megjelenik a paraméter amit épp állítunk, ami nagyon jó dolog. Ami kevésbé jó viszont, hogy a poticsavargatás mellett kis homokóra számolgat minden mozdulatnál és sokszor 2-3 másodperc is eltelik mire visszakapjuk az irányítást a kijelző fölött.

Az új "giga" hangszínek (zongora, dobok) baromi jól szólnak... azt kell mondjam, hogy bár továbbra is hallom a zongorában a "Korg zöngét", ez a zongora már egészen tetszik... a dobok pedig kifejezetten jól használhatóak. A többi hangszín meg vegyesen tartalmaznak jó kis élethű, akusztikus mintákat, meg a szokásos készletet... de tulajdonképpen hellyel-közzel még a MicroStation hangja is játékban marad mellette. A COMBI-kkal továbbra sem tudok megbékülni... totál használhatatlanok ezek az előreprogramozott dual appreggiók. Egyszer kiadhatnának a hangszereikhez a régi időket idéző készletet amiket úúúgy szerettem(tünk) a X-es és Trinity-s időkből amikor még nem volt appreggiátor.

A legfontosabb amire kíváncsi voltam, az a szekvenszer, a hangszerelés és az effektek használata. Alapvetően a TRINITY és a MICROSTATION a viszonyítási alapom. A Trinity-t szerettem, így abból indultam ki, és nem kellett csalódnom... minden ami a Trinity-ben jó volt, ugyanúgy működik a KROME-ben, és minden amiben változtattak, sokat javított a kezelhetőségen. Gyakorlatilag mindent meg tudtam csinálni kézikönyv nélkül, beleértve az effektek route-olását is. Itt a legfontosabb volt megnéznem, hogy az INSERT effektekhez milyen típusokat rendelhetünk, hiszen a MicroStationban az egyik legnagyobb hiányosságom, hogy INSERT effekthez nem adhatunk REVERB-et, mert azt csak a MASTER FX2-höz lehet és slussz... No, a KROME-ben mind az 5 INSERT effekthez adhatunk Reverb-et, sőt korlátozás nélkül bármilyen effekt típust... ezt a Trinity-ben is meg lehetett csinálni, ahol 8 INSERT effekt volt, azonban a reverb effektet sztereo-ként kellett értelmezni, vagyis egy Reverb 2 INSERT lehetőséget vett el... tehát ha így használtuk a Trinity 8 INSERT effektjét, akkor az máris lekorlátozódott 4-re. A KROME-ben ilyen korlátozás, sem a MicroStationhoz hasonló nincsen... egyszóval baromi jó és kész. Van pár rajzos piktogram a szerkesztésnél, amiknek a jelentését meg kellett volna néznem kézikönyvben... ez az egyetlen amit mindig is feleslegesnek tartottam már a számítógépeknél is, de ott legalább elég fölé vinni az egeret és kiírja a pikto jelentését, itt viszont csak találgatni lehetett... ezen kívül minden ment mindenféle leírás vagy magyarázat nélkül. A pár perc alatt feljátszott zene pedig egész jól szólt egyben, anélkül hogy lett volna időm foglalkozni a mixeléssel és az effektutak kialakításával.

Ezután már csak azértis átmentem a YAMAHA MOX6-hoz, ahol alapvetően tetemes hangkészlettel találkoztam, de nem tűnt sem jobbnak, sem rosszabbnak, így pusztán a hangkészlet teljesen jelentőségtelen választási szempont. Inkább a szolgáltatások miatt lehetne gondolni rá... az USB hangkártya, a plusz bemenet stb. Ezen kívül a kezelhetősége (főleg a KROME után) semmi olyan arcot nem tudott mutatni, amit hajlandó lettem volna megszokni, vagy megtanulni. Nálam ha egy hangszernél 2-3 perc alatt nem tudok egy NEW SONG-ot létrehozni és az első track hangszínét kiválasztani, ott valami nagy gáz van... és biza a MOX-nál ez történt... ez még egy Kurzweil K2500-nál sem okozott gondot, pedig ha valami bonyi, az a Kurzweil. Ha még azt is hozzáveszem, hogy a MOX-ban egy olyan kijelző van, mint 15 évvel ezelőtt a YAMAHA QS300-asomban... háááát nekem nem kérdés hogy a KROME a nyerő.

Bár a KROME-ot színpadra továbbra sem szívesen vinném... a zongorája nagyon jó, de orgonában nem tud olyan lenni, mint a Kurzweil KB3 orgona módja, de még a TECHNICS WSA1 orgonamodelljét is szívesebben tenném a színpadra, főleg hogy annak a plusz kimenete továbbra is mérvadó szempont marad.


Összegezve viszont a KROME most előlépett az "áhított" kategóriába otthonra. Legalábbis újra kedvet kaptam, hogy KORG legyen otthon a szobai központi eszköz. És egy picikét jobban felnézek most a kicsike MicroStationra is hiszen vannak nyomokban fellelhető hasonlóságok.

UPDATE!

Azóta újra próbáltam a hangszert más helyen, más körülmények között és felülírnám a pár sorral korábbi írásomat, miszerint nem szívesen vinném színpadra. DE IGEN! A zongorája továbbra is nagyon szép, és orgonában is lehet találni, vagy szerkeszteni megfelelőt, a kontrollerekre pedig ki lehet úgy osztani funkciókat, hogy az értelmes változtatásokat hajtson végre az adott orgona hangszínen élő szituációban.

Az továbbra is fájó pont, hogy nincs a hangszernek AUX kimenete, így nem lehet külön útra választani az orgonát és a zongorát, márpedig az orgonához továbbra is a BOSS RT-20 Leslie effektet használnám a Krome gyári Rotary effektje helyett. Így annyi kényelmetlenséget vállalni kell, hogy az RT-20-on keresztül megy a zongora hangja is, csak ki-be kell kapcsolgatni a Leslie effekt hatását attól függően, hogy épp zongorázunk, vagy orgonázunk. De végülis megoldható.

Szerző: korgcsa

Szólj hozzá!

Címkék: KORG KROME

A bejegyzés trackback címe:

https://synthimania.blog.hu/api/trackback/id/tr564777748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.