MicroStation_idill_kisebb.jpg

 

Korábban írtam egy nagyobb lélegzetvételű elemzést a KORG MicroStation mini-munkaállomásról:

http://synthimania.blog.hu/2011/11/13/ne_kutyuzzel_zenelj_avagy_kutyuvel_zenelj

Azóta szereztem néhány gyakorlati tapasztalatot, amivel érdemesnek látom folytatni a hangszer lehetőségeinek bemutatását. Például az effekteket lehetne még kicsit részletezni.

Szóval van a MicroStationban 5 insert, 2 master és 1 total effekt. A TOTAL effektet egyelőre kapcsoljuk ki, arról később írok.

Annó már a KORG Trinityben feltűnt, hogy reverbeket csak a 2-es számú MASTER effektben lehet beállítani, az 1-esben nem… mert ott csak modulációs effekteket lehet használni. Ez ugyanígy van a MicroStationban is… 

…azonban a Trinity-ben az INSERT effektek között lehetett használni reverb algoritmust is, ez sajnos MicroStationban nem lehetséges. Vagyis a MicroStation INSERT effektjei csak dinamikaprocesszorok, EQ-k, modulációs effektek stb. lehetnek… (na jó, ezekből viszont itt számtalan van).

Ennek akkor lenne jelentősége, amikor pl. a hangszerek (PART-ok) többségére használunk egy reverb effektet a MASTER effekteken keresztül, de például a dobszettre egy más jellegű reverbet szeretnénk tenni egy INSERT effekt segítségével…. nna ezt nem tehetjük meg.

Persze ezen kívül is van azért számtalan megoldási lehetőségünk az INSERT effektek felhasználására és kell is vele foglalkozni, de a lehetőségek igen jól megadatottak. Továbbá ott van még a TOTAL effekt, ami szintén nagyon hasznos lehet. A munka megkezdésekor kikapcsoljuk és teszem azt fülhallgatóban megkeverünk egy számot. A fülhallgató karakterisztikája egészen biztosan más hangképet ad, mint egy hangosítás, ezért ha kihangosítjuk az amúgy jónak vélt mix-et, még érhetnek igen komoly meglepetések és akkor lehetne újrakezdeni a sok állítgatást. Ekkor jön jól a TOTAL effekt, mert azt bekapcsolva a teljes hangképre tudunk új karakterisztikát állítani vele akár dinamika, akár EQ-k formájában, így ezzel az egyetlen lépéssel helyre tudjuk hozni a teljes hangképet, amit a fülhallgató hangja miatt esetleg kicsit (vagy rettenetesen) félrekevertünk. Én legalábbis így értelmezem a TOTAL effekt használhatóságát.

Ha a kedves érdeklődő veszi a fáradságot és letölti a KORG honlapjáról a MicroStation Parameter Guide-ját, ott azért az effektek taglalása és a Block diagrammok között találhat némi kecsegtető információt.

http://www.korg.com/ReadMoreSupport.aspx?dld=4351


A MicroStationnal kapcsolatban egyetlen szívfájdalmam van, ami igazából nem is a hangszer hibája, hanem csak így alakult a programozóknak és az aktuális trendeknek köszönhetően. Mégpedig a hangkészlet. Egyrészt nagyon hasznos a két polifónikus appreggiátor, amihez több mint 100 patternt lehet egyedileg szerkeszteni, így teljesen igényünknek megfelelően fel tudjuk tankolni a hangszert akár vendéglátós, akár ufó-szinti, de történetesen akár rock műsorral is, amivel tényleg komplett műsorokat le lehetne játszani. Másrészt épp az appreggiátorok miatt a hangszer gyárilag számtalan értelmetlen (vagy legalábbis számomra értékelhetetlen) appreggiátoros technovacakságokkal van telepakolva.
Én hozzászoktam a korábbi szériáknál (X3, X5D, NS5R, Trinity), hogy a hangszer tele van izgalmas izgő-mozgó, elszállós ambient hangszínekkel, de azokon kívül is többszáz letölthető a netről és teljesen egyedi készleteket lehet összeválogatni… viszont a MicroStationban ezeket a frankó hangzásokat felváltották az appreggiós dumcidumcik, a hangszer pedig még nem tekint akkora évtizedes múltra, hogy a netről feltankoljuk magunkat ízlésünknek megfelelő mintákkal. Így aztán magunknak kell csinálnunk mindent ha ki akarjuk írtani a sok vackot.

Ehhez mondjuk nagy segítségünkre van az editor program is. Símán elmegy egy 20 cm-es netbook-on is, amin Windows XP Home van, így ha azt használjuk a MicroStation mellé, akkor tulajdonképpen akkora betekintésünk van a hangszín minden egyes paraméterébe, mintha egy OASIS kijelzőjét bámulnánk. Így meg azért lehet már dolgozni vele.

Amit még egész hasznosnak találtam a hangszerben, az a GRID SEQUENCER. Olyan, mint egy dobgép, amibe be tudjuk nyomkodni az ütemeket, de bejátszhatjuk élőben is. Így pár ütem bekopogása után már magától LOOP-olódik tovább, mi pedig tudunk rá gyakorolni. Szóval mintegy gyakorló metronóm, vagy dobgép is használhatjuk ezt a funkciót. Még nem jöttem rá, hogy zeneszerkesztésre hogyan hasznosítható a funkció, de gyakorlókörökre kíváló és pár pillanat alatt létrehozható.

Hát egyelőre ennyi. Még rengeteg-rengeteg funkció, lehetőség és az eddigiek kombinációja létrehozható a hangszerrel, de ezeket akkor lehetne jobban elemezni, ha az embernek van valami munkastílusa amihez mindenkor lehet viszonyítani. Nekem speciel nagyon fekszik a kis hangszer metodikája és maga a zenekészítés vele. A hangja is remek, de azért azokkal az insert effektekkel dolgozni is kell az ügyön hogy teljes legyen az öröm, mert amúgy egy kicsit lapos lenne a hangszer hangja.

Ahogy a mellékelt kép is mutatja a hangszer a helyét legjobban az inspirációs, délutáni ejtőzés alkalmával találja meg amikor a naplementében ötleteket kopog az ember a szekvenszerbe. A dolog szépsége pedig, hogy onnan akár SD kártyán, akár USB-n vagy MIDI-n keresztül továbbvihető a megkezdett anyag bármilyen komolyságú nagyobb eszközök felé.

 

 

A demo muzsika alapja egy preset COMBI hangszín volt. A további szólamok KORG SOS Multirecorderrel lettek rögzítve. 0.50-től egy KORG Monotron is hallható, amit külső CUTOFF LFO filterként használtam egy chorus hangszínhez.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://synthimania.blog.hu/api/trackback/id/tr764601074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.