KORG MicroSampler user-teszt

2013.09.11. 09:50

Az újonnan megjelenő hangszerekről megjelenésükkor mindenfelé olvashatunk, minden szakmai fórum a maga módján beszámol róluk, de igazából majdnem minden ilyen leírás a műszaki adatok felsorolására szorítkozik, majd mire az újdonság ereje elmúlik, addigra mindenki ismerni véli az adott eszközöket, de valójában gyakran terjedelmesebb gyakorlatias írás, vagy teszt nélkül maradunk.

Most nem egy újdonságról fogok írni. Manapság nem engedheti meg magának mindenki, hogy új hangszert vásároljon és a használt hangszerek között is rengeteg jól használható berendezés található így szinte mindannyian találkozunk azzal az igénnyel, hogy egy-egy használt hangszerről szívesen olvasnánk tapasztalatokat olyan emberektől, akik már használták a kiszemeltünket. A saját bőrömön tapasztaltam már többször is hogy micsoda öröm, ha találunk egy kicsit bővebb írást a saját anyanyelvünkön. Ezért tartom életben ezt a blogomat is, hátha hasznára lehetek a zenésztársaimnak.

korg-microsampler.jpg

Ezúttal a KORG MicroSamplerről született egy kis írásom.

A KORG MicroSampler, egy jó kis cucc… én a saját felhasználásomban szeretem, elégedett vagyok vele és nem is nagyon szeretném más alternatívára lecserélni… de azért mint minden eszköznél más-más a felhasználói tapasztalat pro és kontra, így a MicroSamplernél is érdemes körüljárni egy kicsit a lehetőségeket.

A felépítése nagyon jó, funkcionális, a mintákat jól lehet benne kezelni, főleg a számítógépes Editor programmal. De például nem lehet benne loop pontokat beállítani… minden mintát az elejétől a végéig játszik és a végétől loopol, tehát BPM-re csak és kizárólag hullapontosan ritmusra vágott groovot lehet szinkronizálni. Továbbá nem lehet a loopolás módját reverse-re állítani… ez néhány szőnyeg, vagy hosszú lecsengésű hangnál lenne hasznos. Viszont lehet a felfutási és lecsengési görbét állítani.

A hangszer csak és kizárólag 37 billentyűvel használható, erre 36 mintát lehet kiosztani, a 37-dik az élő bemenet. A hangszeren látható 3 oktávnál sem mélyebben, sem magasabban semmit nem tudunk elérni sem a hangszerben, sem MIDI-n keresztül… tehát MIDI környezetben nem használható MIDI keyboardnak, mert nem lehet vele például basszusokat feljátszani. Sokszor kézenfekvő lenne, hogy ha már van az asztalunkon egy billentyűzet, akkor azt felhasználjuk más perifériák, modulok megszólaltatására… a MicroSampler oktáv-váltó gombok híjján nem kifejezetten alkalmas erre, ahogy a PITCH és MOD kerekek is hiányoznak róla.

Ugyanakkor készletenként az a 36 minta nem olyan rossz ám ha azt vesszük, hogy az általános box-jellegű samplerek egyszerre 8 vagy 16 sample PAD-ot kínálnak. A MicroSampler összesen 8 USER készletet tud tárolni, amiből egyszerre egyet lehet behívni. Készletenként 16 pattern-t tudunk leprogramozni, amit el is ment a hangokkal együtt, így Live Performansz esetében 8x36 mintával, 8x16 patternnel és egy sztereo bemenettel, vagy mikrofonnal számolhatunk ha csak a hangszert visszük magunkkal… és erre azért egy stabil műsort nyugodtan felépíthetünk minden további nélkül… önmagában a MicroSamplerrel azért pár órát le lehet nyomni. Ha pedig kéznél van a laptop az editorral, akkor értelemszerűen korlátlan számú készlet közül váltogathatunk. Természetesen a készletek betöltése között a hangszer nem használható.

microSAMPLER_634589502415270000.jpg

Ahogy említettem, a patternekre komplett műsor felépíthető… a 16 pattern között a 16 állású tárcsával lehet váltani… ezt pontosan el kell találni, de azért gyorsabb, mintha léptetgetni kéne fel-le menüben… ráadásul a váltás csak az ütem végén következik be, tehát van időnk előre átkattintani a következő lépésre. Egy pattern pedig akár 99 x 4 ütem is lehet, ami meg már egy komplett szám. Ha standard zenei alapokkal látjuk el a 16 férőhelyet ami a 36 sample mintából építkezik, melyek akár darabonként lehetnek LOOP-ok is, akkor gyakorlatilag bármeddig húzhatjuk-halaszthatjuk a mixet. A 37-dik billentyűvel a patternbe feljátszott leütések a hangszer vonalbemenetére küldött hangon érvényesülnek, tehát ha van egy lead-ünk, vagy szőnyegünk bevezetve a samplerbe és olyan patternre váltunk ahol előre bütögettük a ritmust a 37-dik billentyűre (is), akkor a bemenő hangot ritmusra meg tudjuk szaggatni anélkül, hogy realtime bármit vacakolnánk a beállításokkal, vagy egy másik külső eszközzel. 

microsampler back.jpg

A fekete leves, hogy amikor a pattern-t editáljuk - pontosabban feljátsszuk -, nincs lehetőség utólagos szerkesztésre, vagyis ha már jól felépítettünk egy alapot de bele akarunk ütni még egy hangot és az véletlenül mellé megy, akkor azt nem lehet step-sequencerrel kijavítani, még a számítógépes editoron keresztül sem... ki kell törölni a patternt és újrakezdeni a felvételt. Én ezt úgy szoktam kiküszöbölni, hogy ami jó, azt a PC-s editorban elmentem és ha a hangszeren melléütök, akkor egyszerűen nem mentek rá az elrontott ütemre, így csak azt az egy lépést kell megismételni... de azért egy Electribe-nál macerásabb így dolgozni. Annyi előnyünk azért van egy Electribe-al szemben, hogy a MicroSampleren sokkal egyszerűbben tudunk 32-edeket, 64-edeket, illetve triolákat feljátszani.

Otthoni zenélésnél természetesen egészen máshogy alakul az egész hangszer, hiszen nem vagyunk kötve az élő fellépés folytonosságához, nem kell a készletek teljes optimalizálásával foglalkozni, hanem van idő elbíbelődni a zene- és mintakészítéssel, akár RESAMPLING technikával is így otthoni zeneszerzéshez is nagyon jó társ a kis eszköz.

Az effektprocija alap, de szerintem elégséges, és billentyűnként ki-be kapcsolható a hatása. Sajnos a divatos és gyakran használatos FILTER is effekt, így ha szeretnénk elcsavarni a hangot zene közben, akkor zengetni vagy flangelni már nem tudunk. Bár erre is van megoldás, ha a filtercsavargatást RESAMPLIG-al felvesszük egy új billentyűre és azután fel tudjuk szabadítani az effektprocinkat a következő effekt számára.

Mi van még? Ja igen, mintavételezésnél C alaphangot feltételez a hangszer, így a felvett hangok nem csak sample-visszajátszásra használhatóak, hanem a hangszer lekezeli a hangmagasságokat, leosztja a teljes klaviatúrára és 3 oktáv terjedelemben dallamhangszerként is használhatóak… ez számomra meglepő tulajdonság és tökéletesen használható is, de tényleg.

1388908_1.jpg

Az összes szerkesztéssel kapcsolatos művelet végrehajtható magán a sampleren is, nincs olyan funkció amit csak a számítógépes editorral lehetne elérni, így a kis hangszer elemmel az utcán ugyanolyan teljes értékkel használható, mint a stúdióban, vagy a színpadon… Ha netán valakinek olyan perverziói lennének, hogy a Margit szigeten felvett mintákból piknikezés közben csinálna valamit, a MicroSampler lehetővé teszi. Én egy dolgot hiányolok: hogy az épp szerkesztett paraméter VALUE értékét csak egy KNOB-al lehet állítani, így azért van hogy nehezen találja el az ember például a 10 után a 11-et… ami más hangszernél nem pobléma, mert ha már a kívánt érték közelében járunk, akkor azt a pár értéket már + - gombbal továbbléptetjük, de a MicroSampleren nincs + - gomb.

Összességében ez a kicsike hangszer véleményem szerint sikeresen ötvözi egy sampler, egy szinti és egy groovebox lehetőségeit, mindegyikből épp annyi hasznos lehetőséget csippentve, hogy még ne legyen bonyolult paraméterekkel tele, de azért bőven használható legyen és mivel a mintavételezésnek csak a saját fantáziánk szabhat határt, ezért ez a hangszer nehezebben nőhető ki mint akár egy komolyabb szinti aminek megszokjuk a hangkészletét.

A bejegyzés trackback címe:

https://synthimania.blog.hu/api/trackback/id/tr865506946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása